Vidare från gruppspelet i singel!

Det har varit två dramatiska matcher idag i singelspelet som precis har börjat. En på förhand tuff lottning med världsettan Florian Merrien från Frankrike och Argentinas Gabriel Copola. Matchen mellan de två blev en klar 3-0 seger för Merrien.

Första matchen spelade jag mot Merrien och det blev en match som gick till alla fem set, men tyvärr blev det förlust med siffrorna 5-11, 11-8, 6-11, 11-8, 7-11. Men jag gjorde i alla fall fransmannen väldigt skakig. Men det som troligtvis blev mitt fall var de tunga starterna som ofta var ett 0-4 underläge i de flesta seten och då är det en jobbig uppförsbacke. I fjärde setet var ett sådant fall, då låg jag alltså under med 1-2 i set. Vid 0-4 tog coachen Daniel Ellermann time-out för att hitta på något som kunde förändra matchbilden. Det var att ta mycket mer eget kommando i bollen vilket jag gjorde och jag krigade då till mig ett femte och avgörande set. Väl där höjde sig världsettan och fick en lika bra start som i de tidigare seten med ett 4-0 överläge och 5-1 vid sidbyte. Merrien körde på och hade en betryggande ledning med 10-4. Jag kom upp till 10-7 och Merrien var lite under isen och tog time-out. Det sista setet tog slut efter time-outen.

Då var det bara atta vinna eller försvinna i den sista matchen. Första gången jag såg Copola var igår och sånt kan vara jobbigt när man aldrig har sett en spelare tidigare. Men matchen jag såg med honom igår så tyckte jag att jag skulle ha en bra chans. Uppvärmningen innan match kändes riktigt bra och jag var taggad för vinst. De tunga starterna fortsatte dock. Det spelades tre set och jag hade samma underläge i alla seten. 1-5 och 2-7, men jag lyckades ändå vände de underlägena till 13-11, 11-8, 11-9 och jag var vidare för avancemang!

Nu är det 20 spelare kvar och 10 har åkt ut. Imorgon kommer det att spelas 4 stycke 16-delsfinaler och det är fortfarande oklart om jag spelar där eller står över till åttondelen. Men det är ändå skönt att ha gått vidare.

Kommentarer
Postat av: Agefurarna

Bra jobbat Alex! Du ska vara stolt över din prestation och fortsätt med det du håller på med. Vi tror på dig!

2010-10-29 @ 15:01:42
Postat av: ove nilson

Grattis.

Nu gäller det bara för dig att hitta effektivt sätt att börja matchen.

Jag hålller båda tummarna fortfarande.

2010-10-29 @ 17:15:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0